Dagens tall – firesifret [BM-NN]

Publisert: 1. januar 2018
Endret: 13. juli 2018

Denne enkle malen lar elevene arbeide med et firesifret tall som "dagens tall". Det kan selvfølgelig også brukes bare en gang i uken. 😉 Arket har hele 12 ulike oppgavetyper, for variert øving! I tillegg er denne listen med spørsmål veldig fin for å sette fokus på tall (opprinnelig delt av Elin Midtun i FB-gruppen Undervisningsopplegg):

– Hvordan er tallet bygd opp?
– Er tallet et partall eller oddetall?
– Hvor mange siffer har tallet?
– Hva er det største eller minste sifferet?
– Hvilket siffer har høyest eller lavest verdi – og hvorfor?
– Hvor mange enere og tiere har tallet?
– Hva skjer hvis vi legger til eller trekker fra et tall? (Utfordre elevene gradvis 10, 20, 34, 50 100, 319, 1000, 1299 osv.)
– Hvor mange veier finnes det til tallet du har foran deg? (59 = 58 + 1, 100 – 41, 10 + 48, 53 + 4, 1000 – 941)
– Hva er tverrsummen?
– Hvordan kan vi runde tallet opp eller ned?
– Hvordan skrives tallet på utvidet form?
– Hva er det dobbelte eller halvparten av tallet?
– Hvilke(n) regnefortelling(er) kan passe og gir tallet som svar?
– Kan vi lage en åpen oppgave til tallet? (Jeg har 4 esker med til sammen 59 sjokolader, hvor mange sjokolader kan det være i hver?)
– Er tallet et primtall?
– Er tallet delelig med et partall og gir et heltall til svar?

Last ned her: Dagens tall - firesifret