Dagens tall – firesifret [BM-NN]

Publisert: 1. januar 2018
Endret: 20. juni 2021

Denne enkle malen lar elevene arbeide med et firesifret tall som "dagens tall". Det kan selvfølgelig også brukes bare en gang i uken. 😉 Arket har hele 12 ulike oppgavetyper, for variert øving! I tillegg er denne listen med spørsmål veldig fin for å sette fokus på tall (opprinnelig delt av Elin Midtun i FB-gruppen Undervisningsopplegg):

– Hvordan er tallet bygd opp?
– Er tallet et partall eller oddetall?
– Hvor mange siffer har tallet?
– Hva er det største eller minste sifferet?
– Hvilket siffer har høyest eller lavest verdi – og hvorfor?
– Hvor mange enere og tiere har tallet?
– Hva skjer hvis vi legger til eller trekker fra et tall? (Utfordre elevene gradvis 10, 20, 34, 50 100, 319, 1000, 1299 osv.)
– Hvor mange veier finnes det til tallet du har foran deg? (59 = 58 + 1, 100 – 41, 10 + 48, 53 + 4, 1000 – 941)
– Hva er tverrsummen?
– Hvordan kan vi runde tallet opp eller ned?
– Hvordan skrives tallet på utvidet form?
– Hva er det dobbelte eller halvparten av tallet?
– Hvilke(n) regnefortelling(er) kan passe og gir tallet som svar?
– Kan vi lage en åpen oppgave til tallet? (Jeg har 4 esker med til sammen 59 sjokolader, hvor mange sjokolader kan det være i hver?)
– Er tallet et primtall?
– Er tallet delelig med et partall og gir et heltall til svar?

Last ned her: Dagens tall - firesifret

NB! Når du klikker på linken for å laste ned vil den automatisk starte nedlasting. Dersom du har sperre på popups på i nettleseren kan den stoppe nedlastingen. Da må du slå den av. 🙂

Ett svar til “Dagens tall – firesifret [BM-NN]”

  1. Dagens tall er en super måte å aktivisere elevene og repetere grunnleggende tallforståelse og regning. Jeg bruker det på stasjon eller som oppstart på timen. Når vi starter timen med dette gir det rom for diskusjon og at elevene får mulighet til å forklare hvordan de tenker. Lett å tilpasse til elevens eget nivå, siden de selv kan velge enkle eller vanskelige tall.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.