Eventyr | Undervisning: Å arbeide med eventyr som tema!

Eventyr | Undervisning: Å arbeide med eventyr som tema - Malimo.no - bokstaver, ord, lyder, lesing og skriving - alt i ett undervisningsopplegg med eventyr i fokus! Å arbeide med eventyr som tema er alltid kjekt! Det åpner opp for mange innfallvinkler, mye lek og moro! Undervisningsopplegg med eventyr som tema er en støtte i form av ulike oppgaver knyttet til selve eventyret, samt generelt ordforråd, lese- og skriveopplæring. Innholdet er variert, og tilnærmer seg skriving og lesing på ulike måter. Alle oppleggene har en lik kjerne og struktur på hovedinnholdet. Grunnen til dette er at elevene kjenner igjen hva de skal gjøre, selv om emnet er nytt. Selvstendighet i arbeidet rent praktisk gjør at du som lærer får bedre tid til å sirkulere i klasserommet.

Eventyr undervisning: Hvilke formater er lurt å bruke?

Det kan være ut av vane, men jeg har en del formater jeg stadig kommer tilbake til i undervisningsopplegg - og det gjelder også med eventyr som tema: arbeidshefter, ord- og bildekort, ordmatter og plakater.

Ord- og bildekort

Å arbeide med ordkort gir uendelige muligheter. De kan benyttes for å øve på uttale, å øve på staving, spill osv. Jeg har skrevet et innlegg om ulike bruksmåter for ord- og bildekort – de er rett og slett en gavepakke for TPO. Der kan du også lese mange konkrete arbeidsmåter og få gode tips.

Plakater og ordmatter

Plakater er praktiske fordi de kan skrives ut i fullformat (A3) og henge på veggen som støtte underveis i arbeidet - eller skaleres ned og skrives ut som bokforsider, ordkort, ordbrett mm. Å leke litt med utskriftsinnstillinger og prøve flere sider per ark kan gi mange artige formater.

Ordmatter er et fint grunnlag for muntlig aktivitet enten i eneundervisning, i pararbeid, i små grupper – og til og med i hele klassen. Den kan også fungere som en skrivestarter når man arbeider videre med eventyret. Skriv den gjerne ut og heng opp på veggen mens dere arbeider med et eventyr.

Eventyr | Undervisning: Å arbeide med eventyr som tema - Malimo.no - bokstaver, ord, lyder, lesing og skriving - alt i ett undervisningsopplegg med eventyr i fokus!Hvorfor er det bra at opplegg har lik struktur?

En ting jeg har observert i arbeidet mitt er verdien av at opplegg har lik struktur. Som nevnt ovenfor har dette en rekke praktiske fordeler - men det har også andre fordeler! Å vite hva oppgaver krever gir mestring i utførelsen. Mange opplever at det er trygt. De vet hva de skal gjøre, de vet at de klarer det - dette er verdifullt! Siden temaene er nye vil ikke oppgavene nødvendigvis føles repeterende. Etterhvert som ferdighetene utvikles vil elevene automatisk utvide oppgavene, særlig de som går på skriving. Arbeidet går fra å være på bokstav/ord-nivå til modellsetninger og videre til uavhengige setninger og tekstskaping.

Vil du bruke materiellet? Finn den åpne samlepakken med eventyr her!

Les videre for mer informasjon om de enkelte oppgavetypene og få inspirasjon og ideer til utformingen av egne oppgaver.

Eventyr | Undervisning: Å arbeide med eventyr som tema - Malimo.no - bokstaver, ord, lyder, lesing og skriving - alt i ett undervisningsopplegg med eventyr i fokus!Eventyr undervisning: Hva bør arbeidsheftene inneholde?

Her er det selvfølgelig ingen fasitsvar, og alle hefter bør tilpasses til den enkelte elev. Å lage mange ulike varianter av hefter er tidkrevende - men kanskje kan noen av mine maler være tidsbesparende der. Det er en del oppgavetyper jeg liker å gjenbruke, fordi jeg ser at utbyttet av dem er godt. Noen variasjoner blir det jo selvfølgelig ut i fra temaet man jobber med. I eventyr-oppleggene er disse med:

  • Ordliste - farget og svarthvit. Dette er en oversikt over fokusordene og kan brukes på varierte måter. Lim inn i arbeidbok, heng opp, bruk for samtaler, skrivestarter, "jukselapp".
  • Silhuett-oppgaver med tre nivå. Silhuett-oppgaver gir elevene trening i bokstavenes plassering i «bokstavhuset». Silhuetten, eller omrisset, indikerer om det er en bokstav som går ned i kjelleren, som er i stua i eller oppe på loftet. Dette utvikler bevissthet både rundt bokstavene i seg selv og hvordan ord skrives. Med hjelp av bokstavenes «fasong», antallet bokstaver og rekkefølgen på dem resonnerer man seg frem til løsningsordet. Ordbilder skaper visuelle minner hos elevene.
  • Jeg kan skrive-oppgaver. Øvelser med hvert av fokusordene i tur og orden. Et bilde for visuell støtte, og ordet står med stiplet skrift for støtte første gang. Her skal fokuset være på bokstavens form i tillegg til plassering på støttelinjene. Slike oppgaver differensieres ved at noen elever har nok med sporingen, noen har nok med å gjenta ordet og andre igjen kan skrive korte setninger.
  • Rimord. Språklig bevissthet gjennom å finne ord som rimer på fokusordene. Kanskje lander man på at ordet ikke kan rimes med? Fin diskusjonsoppgave.
  • Finn par. Elevene skal koble ord og bilde. Oppgaven utvides med å gjøre ordene om fra entall til flertall, eller omvendt.
  • Skriv ord. Slike oppgaver hører sammen med å finne par. Elevene føres videre til å skrive ned fokusordene flere ganger. Også her differensieres oppgaven enten ved modellsetninger eller korte setninger som eleven lager selv.
  • Ordkrøll. Alle fokusordene må ryddes opp i og bokstavene skrives i riktig rekkefølge.
  • Sorter alfabetisk. For å øve på alfabetisering skal elevene først dra strek fra ord til bilde, og så skrive dem i rekkefølge. Her kan det være lurt å snakke om strategier for å alfabetisere. Er det greit å ta notater? Ringe rundt første bokstav?
  • Første bokstav / siste bokstav / finn bokstavene. Disse oppgavene handler om å identifisere den første og siste bokstaven i et ord. Hvordan knytter bokstaven seg til lyden? Kan vi høre uten videre hvilken bokstav det er? Å finne bokstaver går på gjenkjenning av alle bokstavene i ordet, og så å sette det sammen igjen.
  • Ordsøk. Ordsøk er en klassisk øvingsoppgave. I eventyr-oppleggene følger det med fire stk, alle har fasit.
  • Jeg vet... Disse oppgavene handler om å skrive. Noen skriver ord, andre skriver setninger. KAnskje kan de gjenfortelle spesielle ting de husker fra eventyret?
  • Trill og skriv. Elevene triller for å finne hvilket ord de skal skrive, og skal til slutt ringe rundt det de trillet flest ganger.
  • VENN-diagrammer. For å sammenligne de ulike rollefigurene og ting som skjer i eventyret er VENN-diagram nyttige. Dette kan også gjøres som en muntlig aktivitet der lærer skriver og elevene bidrar med innspill.

Disse oppgavene er ikke noen komplett liste. Det finnes utallige innfallsvinkler. 🙂 Håper likevel du fikk noen gode ideer til arbeidet ditt!

Tips: Les denne artikkelen hos Skrivesenteret; Eventyr - gjenfortelling og samskriving.

Publisert: 22. april 2019
Endret: 21. mai 2019

Siste innlegg på Malimo.no

Gå til ressursbiblioteket

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *