Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.noEn samling med konkrete og praktiske tips til å drive med fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen er utrolig kjekt å ha. Det finnes så utrolig mange gode løsninger og ideer rundt omkring i klasserommene, men vi får jo alt for sjelden muligheten til å observere hverandre - eller møtes for å utveksle erfaringer! Det burde legges mer til rette for erfaringsutveksling, og ikke minst det å kunne diskutere ulike situasjoner som oppstår i undervisningssituasjonen.

Denne listen vil vokse etterhvert som flere tips blir samlet inn, og har du et godt et selv - legg det igjen i kommentarfeltet! Ofte er det ikke så mye som skal til for å få enda større utbytte av undervisningen. Ikke undervurder potensialet i et lite tips hvis du har ett å dele - det kan utgjøre store forskjeller for andre. 🙂

Individuelt arbeid innen lese- og skriveopplæringen er enkel å variere med ulike oppgaver, hefter, stasjoner mm., men fellesundervisning kan være mer krevende. Hvordan får man med alle? Særlig siden elevene har så ulike forkunnskaper, lærer på ulike måter og trenger tilpasninger på ulike måter. Det kan være en utfordring!

Her kommer en samling med tips og triks:

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Tonje Kristin Pettersen Midttun

Det er ikke alltid så mye som skal til for at elevene kan visualisere og delta i å lage ordene! Her kan man bruke mange slags konkreter!

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Anne-Birthe Nyhammer

Her går det også an å gi elevene hvert sitt sett med bokstaver for å bygge ordene på pulten sin (eventuelt la dem bygge ord i læringspar). Det ligger også et sett med bokstavklypekort i ressursbiblioteket som kan lamineres og brukes som bokstavkort. Klipp eller skjær vekk den nederste rekken med bokstaver, eventuelt klipp ut hele figuren dersom du eller elevene har tålmodighet til det.

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Inger-Elisabeth Eigeland

Dette kan også gjøres med ord eller setninger etterhvert som elevene utvikler ferdighetene sine. Det er også mulig å gå over fra en og en ringeklokke per bokstav, til en og en ringeklokke per lyd etterhvert. På den måten kan man øve på lyder som skj, sj, ng, nk, j osv.

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Ellen Kristine Bjørnsen

Et supert tips som differensierer seg selv av natur. Alle klarer å finne noe, og sammen finner man mye. Disse setningene på tavlen kan bearbeides på mange ulike måter.

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Inger-Elisabeth Eigeland

For en herlig måte å engasjere elevene på! Alle som har vært ute for å skrive noe feil på tavlen vet hvordan det kan få elevene til å gå av skaftet!

Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen på Malimo.no
Tips fra Gro Wollebæk

Dette tipset er helt glimrende! Det fungerer veldig bra til å arbeide med lyder, men kan også overføres til ordklasser, engelsk, øveord, gloser, matematikk mm. La elevene legge til flere ord utover dagen (eller neste) når de kommer på mer, og se om man klarer å "slå" sin egen rekord. Spennende! 🙂 Her er det også ekstra gøy dersom man legger inn ulike feil som elevene skal fange opp!

Har du et godt tips til arbeidet med *felles undervisning* når det gjelder lese- og skriveopplæringen? Del det gjerne i kommentarfeltet så kan jeg utvide samlingen! 🙂

Publisert: 7. april 2017
Endret: 2. mai 2019

Siste nytt på Malimo.no

Gratisressurser for lesing

Gå til ressursbiblioteket

Ett svar til “Konkrete tips til fellesundervisning i lese- og skriveopplæringen”

  1. I min 1.klasse er de blitt veldig glad i det vi kaller «tøyse lesing». Dette bruker vi til lesetrening av både enkeltord eller tekster, eks. til høring av leselekse. Først har vi vanlig høytlesing i kor, alle, gruppevis eller i par. Så kommer tøyse lesing 🙂
    Vi står f.eks på pulten og leser høyt, vi leser med ulike stemmer, eks: som en alvorlig prest, med pipestemme, som en robot, skuespiller, poet,operasanger. Bare fantasien som setter grenser. Vi legger selvsagt inn litt dramatiske bevegelser.
    Vi bytter også «scene»: sitter under pulten og da gjemmer vi oss for troll e.l. og må hviskelese. Eller lister oss rundt som spioner og leser veldig stille.
    Alle blir med og selv om vi leser samme tekst 10 ganger blir de ikke lei 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *