Tre viktige mengdetreningsområder i grunnleggende geometri!

Malimo.no - Vi øver-serien: Geometri 1 - geometriske figurer. Tre viktige mengdetreningsområder i grunnleggende geometri!

Jeg husker veldig godt hvor forvirret jeg var da vi begynte å lære om ulike geometriske former på skolen...

Kvadrat hadde til da alltid vært en "firkant", men så sa de plutselig at rektangel også var firkanter? Greit nok, men de var i alle fall lange firkanter! Hvorfor skulle vi si kvadrat når det het firkant? Sirkler var enklere. De var jo bare "rundinger". Trekanter også. De var logiske!

En del øving senere, og nå var det verdens mest naturlige ting at kvadrat het kvadrat, at rektangel het rektangel - og at begge selvfølgelig var firkanter! Det var en selvølge!

Korte og lange bilturer gikk med til å rope ut formene etterhvert som vi passerte dem langs veien. Trafikkskilt ble plutselig interessante, fordi jeg hadde en kunnskap om dem som jeg bare måtte dele! Mamma og pappa visste sikkert ikke alle formene, og i alle fall ikke lillebror som bare var en baby. De måtte opplyses!

Jeg syns det er morsomt å tenke tilbake på hvordan ting kunne være så utrolig forvirrende og ulogiske, og med litt øving så ble kunnskapen sugd opp og etablert. Jeg kunne fortalt dere mange slike historier, spesielt om klokka og om målestokk - men det skal jeg spare til en annen gang. (Det var veldig dårlig stemning hjemme da vi hadde om disse emnene på skolen, for å si det sånn..)

---
Øving er viktig! Ingen kan noe før de har lært det, 
og for å lære det godt må man ha mengdetrening.
 ---

Formålet med “Vi øver”-serien er at du som lærer skal ha et enkelt og raskt alternativ eller supplement til emnet dere arbeider med i læreboken.  Noen elever blir kanskje raskt ferdig og trenger ekstra oppgaver, andre elever sliter kanskje med forståelse av emnet og trenger mengdetrening. Opplegget kan fint brukes på stasjoner. Du kan differensiere og gi ekstra trening til de som har behov for det, mens du har mulighet til å hjelpe flere elever.

Når det gjelder grunnleggende geometri er jeg opptatt av tre viktige mengdetreningsområder:

  1. De geometriske figurene - form, egenskaper og sortering.
  2. Geometriske mønster - kjenne igjen, fortsette, lage egne.
  3. Symmetri og symmetrilinjer - tegne og forklare.

Jeg syns det er viktig å arbeide etter mål, og målene for arbeid med opplegget er å føre elevene nærmere kompetansemålene i matematikk etter 2.årstrinn.

Helt konkret jobber opplegget mot at eleven skal:

  • kjenne igjen et kvadrat, en trekant, et rektangel og en sirkel
  • vite hva som skiller disse fire figurene fra hverandre, og kunne sortere dem
  • vite hva en mangekant er
  • kunne finne symmetrilinjer og å samtale om dem
  • kjenne igjen og lage geometriske mønster, og beskrive dem muntlig

 

Viktige begreper er: kvadrat, trekant, rektangel, sirkel, mønster, kant, hjørne, mangekant, symmetri og symmetrilinje. Disse må på plass før man går videre og introduserer flere former, så da syns jeg det er greit å øve litt ekstra!
I tillegg til litt mer tradisjonelle oppgaver liker jo jeg å gjøre ting litt annerledes. Selv om oppgaven teknisk sett er standard, kan den pakkes inn på litt ulike måter. Blant annet gjelder dette oppgaven med Kristi-Lill som er så fryktelig sinna! Hun kan ikke fordra det når andre barn fanger insekter på glass - de må jo forstå at insektene vil dø! Dette er noe jeg er opptatt av selv, så jeg har rett og slett blandet inn litt dyrevelferd inn i geometrien. Elevene "slipper fri" insektene sammen med Kristi-Lill, og sorterer/farger/teller. I tillegg finner man flere andre som trenger hjelp!

Malimo.no - Vi øver-serien: Geometri 1 - geometriske figurer. Tre viktige mengdetreningsområder i grunnleggende geometri!

→ Siri-Irene som syns mangekanter er vanskelig og trenger litt forklaringshjelp.
→ Kjartan som er lei seg fordi han ikke klarer å se alle disse geometriske formene i klasserommet, selv om læreren (og kanskje "alle" andre?) ser dem!
→ Kalle som har fått i oppdrag å lage seks ulike figurer, men trenger litt hjelp!
→ Sylfest som er kjempeflau fordi han har sølt vann på arket sitt og dermed visket ut nesten alle figurene han hadde tegnet. Snart er det friminutt og han trenger hjelp til å få reparert dem før tiden er ute!
Håper det var nyttig å lese litt om hvordan jeg liker å arbeide med de grunnleggende geometriske formene i 1.- og 2.klasse. Bruk gjerne oppgavene som inspirasjon i eget arbeid. Vil du bruke opplegget fiks ferdig finner du det her! Hvordan arbeider du med grunleggende geometri i ditt klasserom? Legg igjen en kommentar!
Hjertelig hilsen Maren
Publisert: 29. juli 2016
Endret: 30. juli 2018
geometriske-figurer2
geometriske-figurer1