Mer lek i skolen – NÅ!

Kjære småskolelærer og kjære skoleleder,
jeg har noe viktig på hjertet; La barn være barn. La leken være hovedingrediensen i skolehverdagen deres, ikke garnityr. Gi barna det beste grunnlaget mulig for livet og skolegangen som kommer.

Lytt til fagfolk og forskere som entydig sier at vi må ta vare på barndommen, gi barna rom til å leke, undre og utforske - og til å utvikle seg som en deltaker på den sosiale arena. Både det pedagogiske og medisinske feltet uttrykker bekymring rundt hvordan barna påvirkes av målstyringen og konkurransepresset.

Seksåringene ble tatt inn i skolen med løfter om en myk overgang fra barnehage til skole. Slik vet vi at det ikke er over alt. De som får det til må dele og inspirere, de som strever mot et tungrodd og målstyrt system må få hjelp til å snu! Vi må ta et felles ansvar fordi det handler om liv. Det handler om liv som kan havne i ulike spor, på godt og vondt. Vi må tilby gode spor!

Tiltak du kan sette i gang:
• Timeplanfestet tid for FRI lek
• Korte og varierte økter
• Sett en strek over et fokus på "læringstrykk"
• Fokus på læringsglede og nysgjerrighet
• Fokus på mestring og undring
• Mindre tid ved pulten, mer bevegelse
• Mer tid til praktiske- og estetiske fag
• Mer uteskole
• Mer prosjektbasert læring
• Ingen eller minimale lekser
• Kutt ut unødvendig kartlegging
• Bruk uformell vurdering
•• Eventuelle lekser må være nivåtilpasset

Skolen sitt ansvar er å tilrettelegge for en liten nok gruppe til at det enkelte barn blir sett, hørt og fulgt opp. Nok voksne og TILLIT til at den ansvarlige pedagog tar kloke valg for barna.

Meld deg inn i gruppen Vi som ønsker en mer barnevennlig overgang fra barnehagen til skolen! Denne er startet av lærere som meg og deg, som vil kjempe for de minste og deres rettigheter. Bli med du og!  Enig? Del innlegget, lik det og legg igjen en kommentar. På den måten spres budskapet om at LØFTEBRUDD mot barn ikke er greit!

"Barn lærer om naturen når de utforsker insektene på skogbunnen ved å fange dem og se hvordan de utvikler seg. Eller ved å fly drage og eksperimentere med vindretningen. Barn blir robuste av å tørre å gjøre feil og lære av dem. De utvikler forståelse for forskjellige roller når de bygger huler eller dekker bordet før middag. Læring bor ikke i det enkelte barnet. Den skapes av miljøene rundt barna. Ikke bare de planlagte, men også rutiner i garderoben eller spontan lek. Spesielt disse miljøene krever utrolig mye av de profesjonelle voksne. Når skal de blande seg i barnas lek for å holde dem fast i den eller veilede noen i nye retninger."

Les dette glimrende innlegget i aftenposten.

Publisert: 30. april 2018
Endret: 30. juli 2018