Lesediplomer – med leselyst som mål!

Jeg er tilhenger av belønning. Selv om jeg aller helst skulle ønske at all motivasjonen elevene trenger kommer innenfra, så holder det ikke alltid dessverre. Min personlige erfaring er at noen sunne doser med ytre motivasjon kan gi god mestringsfølelse, og dermed trigge mer indre motivasjon. Det har jeg følt selv som elev, og jeg har sett det med egne elever. Tanker har blitt snudd fra "dette klarer jeg ikke" til "jeg klarte veldig mye, og klarer sikkert mer!". Det er en fin ting! Jeg er klar over at belønning i prinsipp er noe mange lærere er uenige om, og det er helt greit. 🙂

Jo eldre elevene jeg møter er, jo mer sliter de med at de sammenligner seg med andre og legger press på seg selv. Alle er ikke like. Vi er alle gode til ulike ting! For en elev er det realistisk å lese 5000 sider i en lesediplomperiode, for en annen elev er kanskje 120 minutter med aktiv lesing i samme periode en fantastisk bragd! De samme to elevene plasserer seg kanskje på ulik ende av ferdighetsskalaen i andre fag, noe som også er helt greit. Jeg var en racer til å lese og skrive, helt grei i matematikk og elendig i gym, sløyd og andre praktiske fag. Ingen visste helt hva jeg malte da vi drev på med proporsjoner i K&H på ungdomsskolen. Jeg var knallgod i samfunnsfag, geografi og historie på videregående, men stod såvidt i tysk. Jeg elsket engelsk fra vi begynte med det som småtroll, til jeg gikk ut av videregående, men var livredd for naturfag fordi jeg skjønte bare ikke noen verdens ting. Fysikk, kjemi og biologi? Det var fullstendig urealistisk for meg å få 6 i det faget. 5 var utrolig lite sannsynlig hvis jeg skulle henge med på resten av fagene mine. Jeg karret meg opp fra en stolt 3'er til en overlykkelig 4. Skulle jeg sammenlignet meg selv med alle andre i klassen ville det kanskje ikke føltes som en seier med 4. Med karakteren 6 i engelsk var jeg overlykkelig og stolt, og med 2 i tysk var jeg lettet bare for å være ferdig. Poenget mitt er: jeg var stolt og fornøyd med egen innsats og resultatene mine. Jeg sammenlignet med meg selv, ikke med de andre som løp raskere, snakket bedre tysk eller skjønte bæret av elektriske koblinger og hvordan epler faller ned fra trær.

Hvordan klarte jeg det? Det svaret er nok sammensatt, og vi er alle forskjellige. Samtidig husker jeg flere lærere gjennom årene på barneskolen, ungdomsskolen og videregående som ikke var redd for å snakke om at alle er forskjellige - og at vi alle er gode til ulike ting. Mentaliteten var at vi skal være stolte av det vi er gode til, vi gjør så godt vi kan med det vi ikke er så gode til - og feirer at vi ser fremgang!

Dersom man skal bruke belønningssystemer - så må de være tilpasset til hver eneste elev (og da overdriver jeg ikke!)!

Malimo.no - motiverende lesediplomer med redigerbar tekst for god TPO!For at lesediplomer skal være motiverende overhodet.. ja da må eleven ha en formening av at det i alle fall er mulig å oppnå et resultat de anser som godt nok ( = "verdt bryet"). Vi vet at alle hvor ulike elever er innad i en klasse. Noen kan lese en stor og lang bok, andre har kanskje stor motvilje mot å lese i det hele tatt - og resten av klassen fordeler seg mellom disse ytterpunktene. Skal du bruke lesediplomer i en periode med mye fokus på lesing (og gjerne lesestrategier), må alle elevene få realistiske mål.

Det er kanskje mest vanlig å basere milepæler innen lesing på antall sider lest i en viss periode. Da må man selvfølgelig differensiere tekstene elevene leser, slik at det er mulig å gjennomføre for dem. Samtidig har jeg sett at tanken på å lese 1000 sider eller mer kan være fullstendig demotiverende for elever. Tanken på å lese bare 10 sider kan være overveldende for noen, og da spiller det liten rolle at det teoretisk sett er mulig å få en diplom for å ha lest 1000 sider. Jeg foretrekker å bruke antall minutter lest, eller til og med antall leseøkter gjennomført (defineres i fellesskap)!

På grunn av dette vil fordelingen av milepæler på diplomens skala spille en stor rolle. Hvis du er en leser som strever, og legger merke til at "alle andre" i klassen får diplom etter diplom, mens du jobber med din første... det finnes ikke motiverende. Elevene trenger øvelse i å ikke sammenligne seg med andre, og holde fokuset på seg selv og eget arbeid. Dette er ikke lett! Bruk derfor gjerne ulike skalaer! Alle trenger ikke (bør ikke) ha like mål, selv om det betyr en enklere jobb med å skrive ut diplomene og administrere dem. En enkel måte å gjøre dette på er å lage redigerbare maler som du enkelt kan kopiere digitalt, og bare endre navn og dato på. I tillegg bør skalaen (altså det milepælene måles i) være enkel å redigere slik at du kan tilpasse det til elevene. Det er ikke nødvendig med en unik skala til hver elev, men skalaen må være tilpasset til hver elev. Vi vet alle hvor elevene befinner seg når det gjelder leseferdigheter, og de kan grupperes innenfor fire, fem, seks kanskje sju ulike grupperinger - som du igjen bruker til å lage skalaene. Med gode maler er ikke dette spesielt tidkrevende - og det betaler seg i form av gode

Les fort eller sakte, les mye eller litt - alt teller, og all lesing er bra! I mitt hode (og hjerte) mener jeg at hovedformålet med et belønningssystem som lesediplomer er å skape leseglede! Leseglede, troen på egne ferdigheter - og ikke minst leselyst! Vi vet hvor viktig lesing er i alle fag.

Jeg håper dette gav deg noen ideer om hvordan du kan bruke lesediplomer med ulike skalaer på en motiverende måte. Lag gjerne dine egne, eller bruk mine maler. 🙂

Malimo.no - motiverende lesediplomer med redigerbar tekst for god TPO!

Malimo.no - motiverende lesediplomer med redigerbar tekst for god TPO!

Signature

 

Publisert: 8. november 2016
Endret: 13. juli 2018
Malimo.no - motiverende lesediplomer med redigerbar tekst for god TPO!