Motiverende arbeid med sjanger- og grammatikklære!

La meg bare si det med en gang: jeg elsker diplomer! Man skulle kanskje tro at dette er et resultat av mye arbeid på småtrinnet, men min erfaring er at diplomer fungerer minst like bra på både mellom- og ungdomstrinnet også! Du har kanskje hørt at noen ting er så "teite at de blir kule", og sånn var det gjerne for ungdomsskoleelevene mine i fjor. De jobbet i alle fall veldig målbevisst for å få fingrene på disse språkdiplomene.

Motiverende arbeid med sjanger- og grammatikklære! Diplomer er fantastiske å bruke i klasserommet. Les mer om hvordan jeg bruker dem her!

Jeg må innrømme at det var litt morsomt å dele ut diplomer i 3., 7. og 9.klasse på en og samme dag. Det var riktignok for vidt ulike sjangere og emner innen grammatikk, men like gøy for alle!

Diplomer kan lages for absolutt alt. Samtidig bør de ikke brukes alt for mye, siden det tar litt vekk i fra det spesielle med å faktisk få en slik belønning. Jeg har noen ulike forslag til hvordan du kan arbeide med akkurat en slik type diplom som disse, som altså handler om sjanger- og grammatikklære. De kan brukes sammen med alle slags opplegg man måtte ha, knyttet til emnene.

Hvordan bruke diplomene?

Selve utleveringen av diplomer er gjerne selvskreven, men prosessen frem mot å "tjene" en diplom kan variere veldig. Den største forskjellen er gjerne hvilket trinn elevene går på, og ikke minst hva som vil motivere den aktuelle elevgruppen.
  1. Opptjening basert på kriterier
  2. Opptjening basert på en arbeidsperiode
Kriterie-basert opptjening handler selvfølgelig om å forhåndsdefinere et sett med kriterier som elevene skal oppnå. På småtrinnet kan dette dreie seg om å kunne gjenkjenne sjangertrekkene til for eksempel eventyr. Man kan lese flere eventyr, finne ut hva de har til felles, og kanskje dikte et felles klasseeventyr. Forrige gang jeg brukte sjangerdiplomene på småtrinnet laget jeg et skjema med ulike påstander for de aktuelle sjangrene vi var innom. For eventyr handlet dette om ulike trekk som ubestemt tid, ubestemt sted, at dyr, fugler og planter kan ha menneskelige egenskaper, at man møter overnaturlige vesen som troll, at det er en helt i historien og mer. Dette blandet jeg sammen med andre påstander om eventyr, og elevene skulle krysse av for rett/galt. Første gang de møtte dette skjemaet var før vi hadde vært noe som helst om eventyr. Da var det lov til å prøve å tenke på eventyr man hadde hørt (vi brainstormet eksempel på eventyr i noen minutter først), og man kunne tippe ut i fra hva som hørtes fornuftig ut. Etter vi hadde jobbet med emnet fikk de skjemaet på nytt. Etter retting og felles klassediskusjon om hva løsningen var, kunne diplomene deles ut!

Motiverende arbeid med sjanger- og grammatikklære! Diplomer er fantastiske å bruke i klasserommet. Les mer om hvordan jeg bruker dem her!

På mellomtrinnet kan man skrive et kort individuelt eventyr for å illustrere sjangertrekk. Man kan gi og få tilbakemelding og redigere eventyret ytterligere. På ungdomstrinnet kan man bygge på en slik oppgave ytterligere, basert på hvordan dere ellers arbeider med sjangere og sjangertrekk.  Å inkludere et skjema med påstander for sjangertrekk er like egnet på alle trinn. Det er, som alltid, viktig å sette kriterier som den enkelte elev kan oppnå! 
Mange av sjangerne er ikke relevante for alle trinn, noen møter elevene kanskje aldri. Hvis dere jobber med en sjanger som ikke er dekket blant mine diplomer (se komplett liste nedenfor) er det 8 redigerbare diplomer inkludert. Når elevene har nådd de forhåndsdefinerte kriteriene kan de få diplomet utlevert. Jeg pleier å ha en halv-formell utdeling med opprop og applaus. Veldig flaut, og veldig stas på en gang! 😉
Opptjening basert på en arbeidsperiode innebærer at alle mottar diplomer, uavhengig av hvor langt de har kommet i arbeidet sitt med sjangeren eller det grammatiske emnet. Dette er ikke en metode jeg bruker selv. Å levere ut en diplom for et emne en elev kanskje føler selv at de ikke mestrer er meningsløst. Det vil i praksis føre til at alle diplomene de mottar i ettertid har langt mindre verdi.

Motiverende arbeid med sjanger- og grammatikklære! Diplomer er fantastiske å bruke i klasserommet. Les mer om hvordan jeg bruker dem her!

Sjangerdiplomer

Mange ulike sjangere er representert blant diplomene jeg bruker:
Fiksjon, sakprosa, skjønnlitteratur, dokumentar, biografi, selvbiografi, essay, dokumentarroman, tale, saga, roman, novelle, dikt, sanger, drama, kortroman, myter, grafiske noveller, tegneserier, fabler, fantasy, eventyr, folklore, science fiction, krim, grøsser, thriller, humor, legender, mysterium, romantikk, mytologi, opplevelser, barnelitteratur, historisk fiksjon, western.

Grammatikkdiplomer

Verb, substantiv, å være, uregelrette verb, adjektiv, adverb, idiomer, preposisjoner, artikler, preposisjoner, spørreord, determinativ, konjunksjoner, interjeksjoner, staving, uttale, diftonger og synonym.
 Jeg håper du ble motivert til å bruke diplomer i arbeidet med grammatikk, sjangerlære - eller hvilket som helst annet tema du måtte jobbe med for tiden! Hvis du ønsker å bruke akkurat disse diplomene så finner du dem ved å klikke her! De finnes også på engelsk. Lykke til! Og del gjerne bilder av diplomene dine på Facebooksiden min eller instagram ( #malimoskole ) så får jeg se dem! 🙂
Hjertelig hilsen,
Signature
Publisert: 2. mars 2016
Endret: 30. juli 2018