Pedagogisk bruk av iPad [Gjesteinnlegg]

Malimo.no - Pedagogisk bruk av iPad i klasserommet - og regler for bruken!Innlegget er skrevet av Siv Kristin Bendiksen.

Hvis man skal ta i bruk iPad 1:1 i skolen, er det endel som må være gjennomtenkt, diskutert og avtalt på forhånd. Det er mye å tenke på, og å høre med andre skoler og kommuner om erfaringer er nyttig. Itillegg er det flere firmaer som bistår med rådgivning på området. Jeg kan fortelle hvordan vi gjorde det på vår skole.

Da det ble kjent at vi skulle få iPad 1:1 så ble det nedsatt en gruppe som skulle jobbe med planleggingen. Det var en lærer med iPad erfaring, rektor, skolesjef og en representant fra it avdelingen. Det ble stilt krav om at lærerne måtte få en god og inspirerende opplæring.

Ole Riksaasen Dahl fra ATEA kom og hadde kurs med oss. Vi hadde, og har, en god dialog med ATEA om hva vi ønsket. Først var det to dager med bare lærerne. Da tok foreldre over skolen og hadde to alternative dager med elevene. Dette var veldig vellykket! Så var Ole med på skolen og hadde to dager med elevene, der han modellerte timer sammen med oss og elevene. Veldig lærerike og fine dager med Ole. Viktig å se HVORDAN det gjøres i klassene.

Klasseledelse er et av de viktigste momentene for å lykkes.

Våre elever har ipadene med seg hjem. Vi bruker en læringsplattform som heter Showbie, der vi bla legger ut ukeplaner. Her leveres oppgaver, elevene leser inn leseleksene og vi kan gi direkte tilbakemelding til elevene. Når de først er logget inn, er de pålogget hele tiden. Foreldrene kan også ha egen tilgang.

Vi har en regel om at ipadene skal være oppladet minst 80% til hver dag. De får ikke lade på skolen. Skal de lade på skolen blir det mye uro med ledninger og finne kontakt for lading. Kommer de på skolen og går tom for strøm, så får de jobbe skriftlig med oppgavene.

Vi har få apper som vi bruker i mange fag. Det er ingen "drill" apper, bare produksjonsapper. Lærerne bruker iToughts til å planlegge timer. Der mål, kriteriene, aktivitet og vurdering står for timene. Når økta er over, samles vi, oppsummerer og elevene får vise hva de har produsert. Det å dele med hverandre er sentralt i denne metoden. Også det at elevene er aktive i sin læringsprosess. Det er ikke vi lærerne som står å formidler, men vi er veiledere og rådgivere som motiverer elevene i læringsprosessen.

I høst har vi også hatt to oppfølgingsdager med Jan Gamre. Da fikk vi kursing i de kreative appene iMovie og Garageband. To flotte dager!

Vi har også hatt en iPad kafe med foreldrene, der de fikk en kort innføring og prøvd litt selv. I løpet av høsten håper vi å få til en kafe til. Da hadde det vært gøy å engasjert de største elevene til å instruere foreldrene sine. De aller fleste foreldrene er positive, mens noen også kanskje synes det er merkelig å trekke denne underholdningsmaskinen inn i undervisningen. Da er det viktig med en god skole-hjem-kommunikasjon, der vi kan fortelle og formidle hvordan og hva vi gjør.

Ipad i undervisningen er ikke et underholdningsmiddel, det er et verktøy for å nå målene. Vi bruker den ikke alle timene hele dagen, men der den er hensiktsmessig. Noen timer har vi også tradisjonell undervisning, men iPaden er et godt verktøy i hverdagen. Den er lett tilgjengelig, det er få, eller ingen passord og brukernavn,ingen ladere, enkelt brukersnitt og den tar ikke noe plass heller. Mulighetene er så mange! Det finnes omtrent ingen begrensninger. Å bruke et læringsbrett i undervisningen der man får aktive og engasjerte elever er en ny hverdag i lærerhverdagen!

Innlegget er skrevet av Siv Kristin Bendiksen.

Malimo.no - Skriv gjesteblogginnlegg om noe du brenner for!

Publisert: 11. januar 2017
Endret: 13. juli 2018
Malimo.no - Pedagogisk bruk av iPad i klasserommet - og regler for bruken!