Sekvensfortelling: Syltetøy [BM-NN-ENG]

Formålet med disse sekvenskortene og sekvensoppgavene er både muntlig og skriftlig aktivitet knyttet til å sette handlinger i rekkefølge og å gjenfortelle en historie/setting. I de ferdige oppleggene får man ulike sekvensfortellinger følger med i ulike varianter og i ulike nivå, for mest mulig variert bruk sammen med mange ulike elever.En viktig ting å ha i bakhodet er at de fleste sekvensfortellingene har en logisk og entydig rekkefølge. Man står for eksempel opp av sengen før man kler på seg. Andre rekkefølger er mer åpen for tolking. Smører man brødskiven først, eller heller melk i glasset først? Jeg syns det er nyttig å arbeide med begge typer, fordi elevene får rom til å reflektere og å argumentere for synet sitt. Her er det viktig å la dem utfolde seg.

I nedastingen får du tre sekvensoppgaver og tre sekvenskort for en fortelling knyttet til å lage syltetøy (hentet fra det første opplegget "Sekvensoppgaver 1 - Lett blanding 1". Alle disse er tilpasset ulike nivå, og kommer på bokmål, nynorsk og engelsk (noen er språkuavhengige). Sik kan materiellet brukes med ulike elever i ulike aldersgrupper og fag.

Last ned her: Sekvensoppgaver

NB! Når du klikker på linken for å laste ned vil den automatisk starte nedlasting. Dersom du har sperre på popups på i nettleseren kan den stoppe nedlastingen. Da må du slå den av. 🙂

Finn de komplette opplegg med sekvenskort her! (flere kommer!)

Publisert: 23. september 2018
Endret: 3. mars 2019

Taktilt arbeid med modelleire!

Klikk for mer taktilt materiell