TANNLØS-spill, en selvrettende aktivitet for innlæring og repetisjon!
Hva er TANNLØS?
TANNLØS er et spill som kan spilles alene, med en partner eller i en mindre gruppe. Hver elev har sitt eget brett som de fører poengene sine på.
Spillet kan spilles med å tegne på en tann i munnen for hvert riktige svar – eller man kan forhåndstegne et gitt antall tenner, og førstemann som får visket ut alle tennene vinner.
Elevene trenger en whiteboard-tusj og noe å viske med (jeg syns at en sammenrullet svart tennissokk eller babywipes fungerer ypperlig!). Elevene bytter på å trekke oppgavekort, men alle skal løse oppgaven. Når alle har svart sjekker de fasiten for å se om de kan tegne/viske en tann. Dersom noen har feil svar må de som har rett svar forklare (med regneoppgaver kan elevene forklare strategiene sine til hverandre). Jeg spiller dette spillet med alt fra gloser, øveord og ordklasser, til matematikkoppgaver. TANNLØS-spillkort er laget for dette spillet, og skrives ut med fasit på baksiden. Oppgavekort er også flotte til dette. Man kan også spille muntlig hvis det er ønskelig. 🙂
Nødvendig materiell
TANNLØS er egnet for:
- Alle trinn
- Lære nytt + repetisjon
- Norsk, matematikk, engelsk
- Egnet til stasjoner, par- og individuelt arbeid
- Selvrettende og med alternativer for differensiering
- Kan brukes til forståelsessjekk / uformell vurdering

Hvordan forberede TANNLØS-spilling?
Elevene har altså hvert sitt brett. Du kan skrive ut brett i farge eller svarthvitt som har et felt for å skrive løsningen på oppgaven i. Elevene kan også lage sine egne brett ved å klippe ut den forstørrede figuren de liker best(eventuelt farger), limer dem på hver sitt farget A3-ark. Under figuren limer man på et hvitt ark for å lage et skrivefelt. Dette lamineres og elevene bruker spillbrettet sitt hver gang de skal spille. Det finnes generelle brett som kan brukes til alle spill, og de fleste spillkort-sett har tilpassede brett. Disse tilpassede brettene hjelper med å differensiere spillet (les mer under).
Organiseringstips
Jeg foretrekker å oppbevare og organisere oppgavekort og spillkort i slike oppbevaringsbokser. De selger jeg også her på Malimo.no! Andre alternativer er zip-lockposer, blyanthus (bokser), kurver og rimelige fryseoppbevaringsbokser. En enkel variant er å ta et lite hull i hjørnet på hvert kort og henge dem på en bokring. 🙂 Smak og behag, rett og slett!
Jeg har skrevet et eget blogginnlegg om ulike oppbevaringstips med linker - klikk her for å lese det!
Selvrettende og enkel differensiering
Dersom du bruker oppgavekortene mine eller TANNLØS-spillkort har elevene enkel tilgang på fasit. Elevene får på den måten umiddelbar tilbakemelding på arbeidet de gjør. TANNLØS-kortene som er laget for dette spillet skrives ut med fasiten på baksiden av spillkortet. De fleste TANNLØS-spillkortsettene har to ulike spillebrett inkludert (alle har minst ett). Dette gir enkel differensiering. Det ene brettet gir ingen ledetråder, men det tilpassede brettet gir støtte i oppgavene som skal løses. Elevene kan med fordel spille gjennom oppgavesettet med begge spillebrettene - en gang med støtte og en (eller flere) uten. Hvis du skaffer deg en av samlepakkene og rullerer på hvilke ferdigheter elevene skal arbeide med kan de også spille de samme spillene flere ganger.
Eksempelet til høyre viser spillbrettet som tilhører spillkortsettet Substantiv 1. Elevene får «ledetråder» som hjelper de å løse oppgavene de møter. Du kan også gi elevene ekstra oppgaver og utfordringer for ytterligere differensiering. Se eksempelet på bildet over. Der skriver de svarordet med svart, og gjentar det med blå bokstaver for konsonanter og røde bokstaver for vokaler. Andre muligheter er: synonymer til ordet, antonymer til ordet, flertallsendinger, fortid/nåtid, dobbelt av et tall, halvparten av et tall osv.
Hvis du vil bruke de generelle brettene fast er det likevel en god idé å skrive ut ett eksemplar av spillbrettet med støtte og ha det tilgjengelig sammen med spillkortene. Jeg syns det er greit å ha det klart, spesielt når man har tid til å spille en til en med en elev - eller hvis man vi sette dem til å arbeide på egen hånd men de ikke er helt klare for å løse oppgavene selvstendig enda.
Forståelsessjekk og uformell vurdering
Dersom du ønsker å bruke TANNLØS-spillene som en uformell vurdering eller en forståelsessjekk kan du be elevene skrive ned svarene sine på svararkene som følger med i både oppgavekort-settene og i settene med TANNLØS-spillkort.
Skal du bruke spillet på denne måten er det lurt å be dem om å skrive ned både utregning og svar. På den måten har du dokumentasjon på forståelsen deres av en ferdighet eller et emne. Dette er nyttig for å fange opp misoppfatninger og for å gi veiledning videre.
TANNLØS for alle emner!
TANNLØS-spillkort finnes for grunnleggende emner i matematikk, norsk (grammatikk) og engelsk. Hvis du har ønsker eller forslag til emner kan du gjerne sende meg en melding via den blå boblen nederst til høyre på denne siden! 🙂