Sommerferieaktiviteter: Om å ta hensyn til alle elevene!

Malimo - Arbeid med sommerferieminner som inkluderer alle elever, uansett sosial bakgrunn. Viktig å tenke over i klasserommet!Jeg har alltid elsket skolestart. Det er rart å tenke på, men som barn syns jeg alltid at sommerferien var for lang. (Ikke noe jeg plages med nå lenger!)

Det var bare så mange ting å lære, og vi hadde alltid så dårlig tid. I tillegg elsket jeg læreren min, det gjorde det jo enda bedre å være på skolen. Jeg var alltid ivrig etter å se dem igjen.

Jeg kan til og med huske hvor sjokkert jeg var da jeg fant ut at de faktisk forlot skolen i sommerferien. Rundt 5.-6.klasse husker jeg læreren min fortalte en ferietur med venner.

Venner? Har lærere venner??
Det var så utrolig rart, syns jeg.

(Heldigvis har vi venner!)

Vi var alle så ivrige etter å komme tilbake og fortelle til resten av klassen hva vi hadde gjort i ferien. Noen hadde vært i utlandet - til og med på andre siden av verden! Dette var omtrent tilsvarende med å reise til månen, syns jeg som bare hadde vært i Sverige og Danmark i hele mitt liv. Noen hadde vært på familiehytta, andre hadde vært på camping. De fleste tilbragte storparten av sommeren hjemme hos seg selv. Selv om vi ikke reiste langt i kilometer så hadde vi reist så vannvittig langt i spill og lek. Vi klatret i trær, svømte, hadde vannballongkrig og sov i telt i hagen. Det var fantastisk!

Ting er annerledes  nå. Etter at jeg begynte å jobbe i klasserommet har jeg lagt merke til at majoriteten av elevene reiser på ferietur sammen med familien sin på sommeren.

Malimo - Arbeid med sommerferieminner som inkluderer alle elever, uansett sosial bakgrunn. Viktig å tenke over i klasserommet!

Unntatt noen barn.
De som du vet ikke har vært noen plass.
Du trenger ikke spørre.

Barn har ulik sosial bakgrunn. Noen familier har mer penger enn andre. Noen familier får knapt endene til å møtes. Andre klarer ikke.

Å være lærer betyr å kjempe for å viske ut sosiale ujevnheter ved å myndiggjøre elevene med kunnskap.

Denne kunnskapen er ikke bare begrenset til fagene vi underviser! Det er kunnskapen om at det er helt greit (og faktisk bra!) å være annerledes, å ha ulike ting og ulike opplevelser. Det er vår jobb å få elevene til å tro at uansett hva utgangspunktet deres er, så kan de nå mål de setter seg i livet - og at disse målene defineres av dem selv!

Med dette i bakhodet ønsket jeg å lage et skolestart-opplegg som var bevisst på ulike sosiale bakgrunner i klasseommet (og ellers). Oppgavearkene gir elevene mulighet til å oppsummere sommerferien og minnene sine uten å føle seg ukomfortabel eller mindre verdt. Det kan vi ikke tillate i klasserommet.

Fokuset ligger på de enkle og hverdagslige tingene man kan gjøre i en ferie, samtidig som det er rom for å fortelle om mer. At andre barn har vært på tur må man lære seg å leve med, men det skal ikke ligge noen forventning i materialet man arbeider med på skolen.

Jeg håper du syns Skolestartpakken er spennende. Hvis du ikke har den kan du laste ned de to sidene nederst i innlegget for å komme i gang. Jeg vil også gjerne høre dine tanker om temaet! Hvordan sørger du for at alle elevene dine er komfortable når dere arbeider med sommerminner?

Hjertelig hilsen Maren
Publisert: 15. juli 2016
Endret: 13. juli 2018