Spillbasert undervisning: Jones in the Fast Lane

I 1990 ble det utgitt et fantastisk spill kalt Jones in the Fast Lane. Formålet med spillet er å komme seg opp og frem i livet. Man har en viss tid til rådighet hver dag og må prioritere disponeringen av denne. Man må skaffe seg en jobb, gå på jobb, handle mat og andre ting man trenger, hvile og ta seg utdanning. Jeg personlig brukte timesvis på dette spillet og syns det var veldig spennende. Det var mange måter å nå målene jeg satte på.

På den tiden der jeg spilte dette spillet var jeg ca 10 år gammel. Mye var forståelig, og en del var forståelig gjennom kontekst. Jeg tenker at det passer å spille fra 4.trinn og oppover. Et viktig poeng er også at spillet er ikke-voldelig og barnevennlig.

Tipset om å bruke spillet som et lavterskelalterantiv ble delt i Facebook-gruppen min Engelsklærere. Det kommer opprinnelig fra IKTipraksis.no, og der kan du også lese flere tips til hvordan spillet kan brukes. Selve spillet kan lastes ned gratis her på Malimo.no: Jones in the Fast Lane. Dette er en zip-fil som inneholder spillet, og jeg har sjekket filene for virus mm. slik at nedlastingen skal være trygg. Du kan lese mer om selve spillet og se flere skjermbilder her.

Mine forslag for å bruke spillet i undervisningen:

Muntlig aktivitet

  • la to elever spille sammen og diskutere strategi og innhold
  • snakk om spillet i plenum eller diskuter det i grupper
  • elevene kan oppsummere framgangen sin for hverandre
  • gjenfortelle hva man har gjort i spillet

Skriftlig aktivitet

  • elevene bytter på å skrive ned ord og uttrykk de ikke har hørt før, klassen undersøker disse nærmere sammen
  • spill litt og bruk dette som en skrivestater, elevene kan skrive hvilken strategi de vil bruke videre
  • skrive biografi om spillfiguren sin

Del gjerne forslag om måter å bruke dette spillet, eller andre spill, i undervisningen!

Publisert: 24. august 2019
Endret: 24. august 2019

Gå til ressursbiblioteket