Tallinjer og tall: Enkel støtte i matematikkarbeidet

Det er ikke alltid så veldig mye som skal til for å hjelpe elevene på veien, og disse pultstripene er laget med tanke på det. De kan festes på pulten, men også andre ulike aktiviteter!I dag satt jeg og klippet opp ulike tallstriper og tallinjer, og tenkte at jeg ville vise dere litt hva jeg tenker å bruke dem til. Den snutten kan du se under!

Tallinjer er et enkelt og effektivt hjelpemiddel

Ut over å feste dem på pulten fungerer tallinjer ypperlig på stasjoner og i praktiske oppgaver. Muntlig matematikk basert på nettopp en tallinje er en fin aktivitet. Elevene får en tallinje hver og kan gi muntlige oppgaver til hverandre, for eksempel "Jeg har 18 og tar vekk 7, hvor mange har jeg igjen?". De andre prøver å finne svaret med hjelp av tallinjen sin og skriver det ned. Dette kan gjøres som et spill hvis elevene fører poeng. Språkbruken og begrepene vil variere ut i fra hvordan dere legger opp undervisningen i klassen. Dersom stasjonen er lærerstyrt kan du være den som styrer oppgaven og gir dem regnestykker, men det er også interessant å observere og veilede. Å snakke om hvordan man tenker og sette ord på strategiene man bruker er viktig!

Enkelt støttemateriell i matematikk, mange uliker tallinjer på Malimo.no

Tallinjer kan brukes både visuelt OG praktisk

Å løse regnestykker med en laminert tallinje ved siden av seg kan være nyttig på flere måter. I tillegg til å lese av tallinjen kan elevene farge inn regnestykket sitt for å koble tall med mengde, og løse oppgaven. Tallinjen du ser i rosa farge med elefant på er ekstra godt egnet til dette da strekene på linjen er større enn på de andre.

Stripene som går på skriveretning er også fine å bruke på stasjoner, der elevene kan bruke dem til mengdetrening på tallretning. De største av tallene kan gjerne "bygges på" med modelleire, perler, lego, osv.

Tallinjer kan spilles med!

Tallinjer kan brukes til å spille med, for eksempel på en stasjon. Alle elevene har den samme tallinjen og stiller spørsmål til resten av gruppen. Dette kan være både addisjon, subtraksjon og multiplikasjon, for eksempel "jeg har 15 kroner og bruker 7 kroner, hvor mange har jeg igjen"? De kan også spørre hverandre rene regnestykker. Bruk en ekstra tallinje hver for å registrere poeng. Elevene fyller inn etterhvert som de får poeng. 🙂 Hvis du ønsker å ta i bruk akkurat disse tallinjene finner du dem i butikken her!

Finn andre plakater og støttemateriell her! 🙂

Finn plakater, dekor og ulikt støttemateriell fra Malimo.no her

Publisert: 26. september 2017
Endret: 21. juli 2019
Enkelt å feste på pulten for å gi elevene hjelp i matematikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *