4 GODE grunner til at du bør bruke tangram i klasserommet!
Jeg har lyst til å dele litt om hvorfor jeg er så utrolig glad i pusleoppgaver med tangram, og kanskje inspirere deg til å bruke dem mer (eller annerledes) enn du har før! Tangram er ikke noe nytt i klasserommet, men jeg lurer av og til på om de blir litt glemt blant alle de andre mattekonkretene vi har? Kanskje, kanskje ikke!
Hva er tangram?
I tilfelle du ikke har vært borti tangram før: et tangram er et kinesisk puslespill som består av syv ulike brikker (tans). Fem trekanter, ett kvadrat og ett parallellogram. Til sammen former de et kvadrat. De plasseres ved siden av hverandre for å til samen forme ulike figurer. De er flotte verktøy for å lære mer om geometriske figurer og deres egenskaper, i tillegg til areal, omkrets og brøk.Hovedregelen når man løser pusleoppgaver med tangram er at alle 7 brikker må brukes, og at de må alle ligge plant og berøre hverandre (men ikke overlappe).
FØRSTE GRUNN: Tangram pusleoppgaver er perfekte for differensiering!
Når jeg bruker tangram i klasserommet er det selvfølgelig viktig å differensiere - som alltid. Oppgavene jeg bruker er differensierte ved at de finnes i tre versjoner. Det første settet gir eleven kun omrisset av figuren (som bildet av den sorte svanen ovenfor viser). Det andre settet viser alle de individuelle brikkene. Det tredje settet gir dem kun en tekstoppgave (noe som gjør det umulig å lage en fasit til det tredje settet, i og med at det finnes utallige måter å løse oppgavene på - jo flere varianter, jo bedre!) De to første settene bruker jeg av og til samtidig slik at alle elevene skal kunne løse oppgavene.


Ulike tema som er godt egnet til tangram:
-
- Øve på geometriske ferdigheter og bli kjent med geometriske figurer.
- Lære om geometriske konsepter som kongruens og formlikhet.
- Arbeide med brøk ved å slå fast at alle delene av tangrammet utgjør ulike størrelser i en hel.
- Arbeide med areal og omkrets.
- Arbeid med grafer og koordinater.
Bruk ulike maler for muntlig matematikkaktivitet! Jeg foretrekker å bruke mal 1 sammen med mine elever - en flerfarget mal. Å bruke ulike farger på tangrammet gjør det enklere å ha matematiske samtaler mens vi løser pusleoppgavene.
Et annet godt eksempel er å gi elevene hver sin ensfargede utklippsmal. De klipper ut alle brikkene, og etterpå må de bytte til seg et komplett flerfarget sett fra klassekameratene. Dette var en super muntlig aktivitet i klaserommet mitt. Elevene gikk rundt og måtte bruke mattespråket sitt: "Jeg har en gul firkant og trenger et lilla parallellogram", og "Jeg har to rosa trekanter, og vil bytte mot en grønn og en blå!". Kjempeartig!
En av malene har også en enkel leseforståelsesoppgave på seg, der elevene må følge instruksjonene for å klippe ut tangram-brikkene. De får instruksjoner om hvilke brikker som skal klippes ut i hvilken rekkefølge. Alltid greit å blande inn litt lesing, ikke sant? 😉


ANDRE, TREDJE OG FJERDE GRUNN: Viktige ferdigheter utvikles når man løser tangrampusleoppgaver!
Tangram er flott for å utvikle kritisk tenkning siden elevene må kombinere en rekke enkle figurer til større og mer komplekse figurer. De må finne ut hvilke brikker passer hvor, må de snu dem, vurdere og revurdere. Å arbeide med en partner åpner opp for flotte matematiske samtaler!Kritisk tenkning helt enkelt betyr at man må tenke rasjonelt og foreta grunngitte vurderinger. Denne ferdigheten øver man altså på ved å løse pusleoppgaver med tangram!
Problemløsningsferdigheter går hånd i hånd med kritisk tenkning og evnen til å vurdere og foreta valg.Hver eneste dag møter vi ulike problemer vi må løse - noen mer komplekse enn andre. Noen er knyttet til praktiske gjøremål, andre til for eksempel personlige forhold. Å være i stand til å identifisere barrierer som står mellom oss og å kunne løse et problem er nyttig - ikke bare i forbindelse med pusleoppgaver og tangram, men også i livet totalt sett.
PUH! Det var mye på en gang!
Hva er din erfaring med dem?
Deprecated: Filen Tema uten comments.php er foreldet siden versjon 3.0.0 med ingen alternativer tilgjengelig. Vennligst inkluder en comments.php-mal i ditt tema. in /nas/content/live/malimoas/wp-includes/functions.php on line 5613
Gøy med tangram. Jeg har også brukt de ved at to elever sitter med ryggen mot hverandre. Den ene eleven har en tangrambrikke og skal ved å bruke figurens egenskaper forklare hvilken brikke det er -den andre eleven skal gjette. Dette fungerer også godt i hel klasse.�� På denne måten får man inn mange begreper☺
Åh, det hørtes ut som en super aktivitet! Det må jeg huske til neste gang jeg skal bruke dem! 😀
Elevene syns lltid tangram er kjekt! Jeg har brukt det fra tid til annen på stasjoner, da får de bilder de skal legge oppå eller herme etter. Kjekt med ideer!
Det er perfekte stasjonsoppgaver! Jeg kom bort på en mattestasjon i 3.klasse en gang og da var det to jenter som satt og gjorde ingenting. De syns det var urettferdig at det var så mange trekanter, og bare en firkant og ett parallellogram… haha!
FantASTISK! Dette må inn i min andreklasse 🙂
Det jeg lurer på – har du kjøpt tangram, eller bare printet ut og laminert?
De kjøpte – passer de til oppgavene på TpT? Altså rent formessig.
Har du mal til laminering?
Hei Anne Marte! Ja, tangram er virkelig helt fantastisk! 😀
Jeg har kun laminert mine egne maler, og de følger med i mange ulike farger i dette opplegget. De passer ikke 100% til pusleoppgavene, men det er virkelig ikke langt i fra. 😉 Hvis skolen allerede har tangram så kan elevene pusle på pulten med oppgavene ved siden av seg, det går også helt fint. 🙂
Jaaa, men nesten er bra! Lurt å pusle ved siden av – det er jo gjerne mer utfordrende også.
Takk for svar – tangrampakken kjøpes på mandag når lønnen kommer 🙂
Det er det som er så ufattelig bra med sånne oppgaver, de differensieres så lett! Supert til stasjoner, uendelig gjenbruk. Etterhvert som de har puslet gjennom oppgavene kan de begynne og lage egne, som de andre på stasjonen/i klassen skal løse osv. Superspennende! Gi meg gjerne en tilbakemelding når du har fått prøvd den ut da! 😀
Tangram er helt supert! Bruker de mye til ulike oppgaver. Sitte med ryggen til hverandre, og den ene lager en figur og den andre skal prøve å lage en lik, ved at den første forteller bit for bit hvordan den er bygd opp. Liker også at oppgavene differensierer ved at de kommer både som svarte og med risser av figurene 🙂
Har brukt tangram en del med elever til tilpasset opplæring. Opplever at de liker å jobbe praktisk og det er perfekte mestringsoppgaver da nivået lett kan differensieres.
Tangram er superpopulært i klassen min. Har brukt det på stasjonar, både individuelt og i samarbeid, god trening på omgrep og former 👍🏻
Vi har brukt tangrammer i andreklasse. Morsomt å la elevene utforske, kjenne, snu, vri, vende, prøve og feile. Vi lagde tangrambilder hvor elevene kun brukte primærfargene som et tverrfaglig opplegg.