Utforsk de europeiske landene!

En fin måte å arbeide med samfunnsfag, geografi og eventuelt muntlige presentasjoner og/eller innleveringer er utforskeropplegg. Jeg liker at rammeverket styrer hvilke emner elevene skal undersøke, men også at de har frihet til å velge! Det er også fint å jobbe parallellt på norsk og engelsk!

Undervisningsopplegg om Euripeiske land! Vi lærer av å utforske! Send elevene på jakt etter kunnskap med å undersøke. Prosjekt eller individuelt arbeid. Alt arbeidet vi gjør skal selvfølgelig knyttes til kompetansemål, og utforskeroppleggene er laget som rammeverk nettopp for å passe med dette. Blant annet er disse aktuelle:

Undervisningsopplegg om Euripeiske land! Vi lærer av å utforske! Send elevene på jakt etter kunnskap med å undersøke. Prosjekt eller individuelt arbeid. Kompetansemål i samfunnsfag etter 4.trinn:

  • eleven skal kunne finne og presentere informasjon om samfunnsfaglege tema frå tilrettelagde kjelder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og påliteleg
  • skrive enkle tekstar om samfunnsfaglege tema og bruke grunnleggjande fagomgrep
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • fortelje om viktige landskap og landskapsformer i Noreg og nokre andre land
  • samtale om stader, folk og språk (og planleggje og presentere ei reise)

Kompetansemål i samfunnsfag etter 7.trinn:

  • finne og trekkje ut samfunnsfagleg informasjon ved søk i digitale kjelder, vurdere funna og følgje reglar for nettvett og nettetikk
  • skrive samfunnsfagleg tekst ved å bruke relevante fagomgrep og fleire kjelder
  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar

Veldig mange fluer i en stor smekk! 🙂

I et slikt prosjekt/arbeid er kildekritikk utrolig viktig. Dette er jo noe vi bruker mye tid og energi på å lære elevene, og noe som ikke akkurat blir mindre aktuelt i årene som kommer.. En av mine favorittkilder (sånn bortsett fra Store Norske Leksikon - snl.no) er Globalis! Har du ikke vært innom siden enda så er det på høy tid!

Å oppsummere et land på fem ark er ikke alltid like lett. Jeg har prøvd å konsentrere arkene/plakatene til å innheholde viktig informasjon som hovedstad, språk, folketall, areal, styresett og nasjonaldag. Andre felter omhandler: landets fem største byer, interessante fakta, matkultur, uttrykk/ord, kjente mennesker, landets landskap og naturressurser, menneskeskapte og naturskapte landemerker, viktige historiske hendelser, valuta og økonomi/næringsgrunnlag. I tillegg gir jeg elevene blanke maler for å kunne legge til andre ting de kommer over i utforskingen som de mener er viktige! Min erfaring er at rammeverket er god støtte til elever som kanskje sliter med å komme i gang, eller med å velge ut informasjon, men også åpent nok til at de får eierskap over innholdet. Les mer om opplegget på serie-siden, eller finn alle i butikken!

Publisert: 5. februar 2017
Endret: 8. juli 2018