Utgangsbilletter: «Korking» av kunnskap!
Utgangsbilletter er en enkel og effektiv måte å skaffe seg oversikt over hva elevene sitter igjen med etter en time. Å vite hvor elevene befinner seg (kunnskapsmessig) til enhver tid er viktig. Hvordan skal man ellers legge opp undervisningen videre? (Det er forsåvidt også greit å vite hvor de befinner seg fysisk!) 😉
Som regel har utgangsbilletter konkrete spørsmål knyttet til timen man har gjennomført. Det kan være alt fra årstall og viktige navn i settingen, til regnestykker, spørsmål om noe de ikke forstod, retting av setninger osv. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Her er to gode blogginnlegg der du kan lese mer:
- Vurderingspraksis - Vurdering for læring i praksis - Utgangsbillett
- Lærerrommet - VfL #1 - Utgangsbillett
Jeg har laget noen utgangsbilletter som er generelle nok til å brukes i alle slags fag, og som tar utgangspunkt i sosiale media. Elever er stort sett interessert i de ulike plattformene, og det har vært nyttig å bruke disse som en artig vri.
Disse kan være en idé for hvordan du kan bruke utgangsbilletter i klasserommet ditt. Å spille på sosiale media og interessen elever flest har for dem har en positiv effekt etter min erfaring. Hvis du har lyst til å bruke akkurat disse utgangsbillettene finner du dem her: Sosiale Media Utgangsbilletter - eventuelt på engelsk her: Social Media Exit Tickets!
Håper dette var en liten inspirasjon til å bruke utgangsbilletter på en ny måte!
(PS! Blogg-utgangsbilletten ligger i ressursbiblioteket!)
Deprecated: Filen Tema uten comments.php er foreldet siden versjon 3.0.0 med ingen alternativer tilgjengelig. Vennligst inkluder en comments.php-mal i ditt tema. in /nas/content/live/malimoas/wp-includes/functions.php on line 5613