Visuell dagsplan – forutsigbarhet og trygghet

Visuelle dagsplaner er nyttig for alle barn. Denne varianten er laget både for barn med spesielle behov og ellers. Hvordan dagsplaner bør være er helt individuelt og må tilpasses barnets alder og funksjonsnivå.

Visuelle dagsplaner som verktøy

Det viktigste med visuelle dagsplaner er likevel at dagen får en tydelig struktur slik at barnet vet hva det kan forvente. Med tydelige illustrasjoner forstår barnet hva som skal skje, selv uten å kunne lese.  Denne forutsigbarheten er viktig for barn i mange ulike situasjoner, inkludert enkelte barn som ikke har noen formell diagnose. Oversikt og forutsigbarhet gir ro og trygghet for mange. Dette kan bidra til å forebygge stressreaksjoner. Selv om dagsplanen stort sett er lik fra dag til dag ligger det stor verdi i å sette den sammen og snakke om den. Når en dag kommer der noe er annerledes inkluderer man dette i å lage dagens plan. Dette gjør forandringen enklere å takle.

Visuelle dagsplaner på veggen og på ring

Plakatene har originalstørrelse A3, men kan skrives ut mindre etter ønske. De kommer i to varianter: en og en handling/ett gjøremål, samt samleplakater for ulike deler av dagen. De samme gjøremålene er også tilgjengelige som mindre kort. Laminer kortene og sett dem på en ring som barnet kan bruke som støtte gjennom dagen. Større laminerte kort kan også lamineres, settes borrelås på og henges opp på en tavle som barnet har synlig.

Visuelle dagsplaner etter tid og tema

Dagsplanen er delt inn i God morgen, Før skolen, På skolen, Etter skolen (eventuelt Ettermiddag og kveld), Aktiviteter og Plikter. Hver tid på døgnet/hvert tema har sine egne fargekoder. Plakatene og kortene som sorteres inn i de ulike kategoriene er fargekodet i venstre hjørne. Dette kan man selvfølgelig se helt bort i fra hvis det ikke passer barnet. Miks og match etter eget ønske. De redigerbare plakatene er også fargekodet. I tillegg har kortene tilhørende forsider for å skille dem fra hverandre (eventuelt sett dem på ulike ringer).

  • God morgen: Våkne, Re sengen, Gå på do, Ta på klær, Ta på klokke, Ta på briller, Gre håret, Spise frokost, Pusse tenner
  • Før skolen: Pakke sekken, Ta med matpakken, Se hvordan været er, Ta på sko, Ta på støvler, Ta på jakke, Ta på skjerf, Ta på votter, Ta på lue, Ta drosje, Gå til bussen, Gå til skolen
  • På skolen: Vaske hendene, Spise matpakken, Gå på do, Gå på biblioteket, Ta en hjernepause, Lese, Høre på lydbok, Bruke data, Lese i gruppe, Skrive, Klippe, Lime, Tegne, Synge, Leke
  • Etter skolen / Ettermiddag og kveld: Vaske hendene, Ha et mellommåltid, Gjøre lekser, Spise middag, Gå på do, Ta av klær, Dusje, Bade, Pusse tennene, Lese, Sove
  • Aktiviteter: Ta en blund, Ligge i telt, Gå utendørs, Se på TV, Spille TV-spill, Ta bilder, Bruke data, Lese, Idrett, Skateboard, Bygge med klosser, Spille spill, Sykle, Skateboard, Leke fantasilek, Høre på musikk
  • Plikter: Ta klærne til vask, Brette tøy, Vanne plantene, Mate og lufte kjæledyr, Støvsuge, Vaske gulvet, Hjelpe med oppvasken, Rydde inn lekene, Dekke på bordet, Hjelpe med middag, Vaske og tørke støv, Ta ut av oppvaskmaskinen, Sette inn i oppvaskmaskinen, Gå med søppel

Jeg håper dette ga litt inspirasjon for å lage en visuell dagsplan for eleven(e) din(e) eller barnet ditt! ♥

Dette materiellet er en del av serien med SOSIALT ARBEID.

Publisert: 25. april 2018
Endret: 13. juli 2018